Basutbildning

Program för Basutbildning 2013 i regi av Sofia

Sofiamoderaternas nya kursserie vänder sig till dig som vill lära dig mer om vår politik och som kanske funderar på att göra insatser i nästa års viktiga valkampanj. Utbildningsserien är också till för dig som vill uppdatera dig inom några av Stockholms viktigaste framtidsfrågor samt vill ha fördjupad kunskap inom några sakpolitiska områden. Genom Basutbildningen hoppas vi också att du ska bli intresserad och inspirerad till att företräda Moderaterna på olika vis och kandidera för ett förtroendeuppdrag.

Basutbildningens upplägg: Särskilt ansvariga toppolitiker för sakfrågorna är inbjudna. Vi ägnar mycket tid åt frågor och diskussion för att stärka din kompetens och argumentation.

1) STOCKHOLMS UTMANINGAR?

TALARE och PROGRAM: Sten Nordin berättar om några av de mest aktuella frågorna just nu och tar även upp hans syn på vilka utmaningar Stockholm står inför och hur vi kan möta en modern framtid. Mycket utrymme för frågor och diskussion för att du stärks i din kunskap och argumentation.

PLATS: Moderaternas Hus, Stora Nygatan 30, Schönfeldtska praktsalen

TID: Torsdag den 18 april klockan 18:00-20:30. Mingel fr o m kl 17:30 med kaffe/te + smörgås till självkostnadspris.

ANMÄLAN: Till basutb.sodermalm(at)moderat.se eller sofia(at)moderat.se, senast den 15 april. Ange namn, mejladress och förening.

2) VÅRA INSATSER FÖR FLER JOBB

TALARE och PROGRAM: Arbetsmarknadsminister Hillevi Engström berättar om hur arbetet med att skapa förutsättningar för fler jobb går. Hillevi pratar även om hur vi kan argumentera runt de sakfrågor som rör företagande och jobb, med mera. Det blir mycket utrymme för frågor.

PLATS: Moderaternas Hus, Stora Nygatan 30

TID: Måndag 6 maj klockan 18:00-20:30. Mingel fr o m klockan 17:30 med kaffe/te + smörgås till självkostnadspris.

ANMÄLAN: Till basutb.sodermalm(at)moderat.se eller sofia(at)moderat.se, senast den 3 maj.

3) RIKSDAGSBESÖK

TALARE och PROGRAM: Guidning i Riksdagshuset och möte med Moderaternas gruppledare och ordf i Finansutskottet, Anna Kinberg Batra samt mingel med förtäring.

PLATS: Först Riksdagshuset sedan Moderaternas Hus , Stora Nygatan 30.

TID: Tisdag den 11 juni

ANMÄLAN: Till basutb.sodermalm(at)moderat.se

4) UTBILDNINGSPOLITIK – I SAMBAND MED VÅR RÄKFROSSA

TALARE och PROGRAM: Skolkommunalråd Maria Stockhaus. Även Hamnskolans rektor, Jane Gorevitz kommer och eventuellt en representant från Pysslingens ledning.

PLATS: Hamnskolan, Vintertullstorget 1

TID: Onsdag den 6 november kl 18:00