Stockholm pride 2012

Mellan den 31 juli och den 4 augusti är det återigen dags för den stora festivalen Stockholm Pride. Pride är en manifestation för mänskliga rättigheter och likabehandling av hbt-personer i Sverige och i världen. Festivalen, som i år firar 15-års jubileum, är också en stor folkfest och en glädjens tid för alla som är i Stockholm denna vecka.

Förra året deltog tiotusentals människor i olika aktiviteter eller besökte parken och över 50 000 deltog i paraden som avslutar Stockholm Pride varje år. Årets Pride blir en stor folkfest och är ett bra tillfälle för oss att möta väljare, medier och andra opinionsbildare på plats.

Moderaterna och Öppna Moderater medverkar tillsammans på Pride. Vi har en fantastisk möjlighet att visa alla besökande att Moderaterna verkar för, och främjar ett öppet och tolerant Sverige. Vi kan vara stolta över att vi har en Alliansregering som levererat lagstiftning och reformer på flera viktiga områden för hbt-personer som nu senast när det gäller frågan om könsbyten. Vi har också som parti tagit viktiga initiativ i riksdagen, i landsting och kommuner som på många sätt förbättrar för hbt-personer. Pride är ett bra tillfälle att lyssna och utveckla vår politik ytterligare.

Du är varmt välkommen att besöka oss och hjälpa till i våra aktiviteter under veckan. I Pride Park som 2012 flyttar tillbaka till klassisk Pride-mark i Tantolunden på Södermalm finns Moderaternas tält där vi möter besökarna. Moderaterna och Öppna Moderater kommer även att arrangera minst ett eget seminarium på Pride House i Kulturhuset. Vi deltar även i seminarier och debatter som andra anordnar under veckan. Stockholm Pride avslutas med den stora paraden, där vi även i år ska se till att vara det största politiska ekipaget!

Detta sker under Stockholm Pride

Pride Park

Moderaterna tillsammans med Öppna Moderater har ett kampanjtält och genomför olika aktiviteter i Pride Park som i år åter är förlagt till Tantolunden på Södermalm. Här behövs många moderata företrädare som kan kampanja och prata politik de dagar som parken är öppen 1 till 4 augusti.

Pride House

Kulturhuset och Stockholms Stadsteater står som värdar för politiska och kulturella seminarier och debatter inom ramen för Pride House. Moderaterna tillsammans med Öppna Moderater kommer att arrangerar både eget seminarium samt delta i andra organisationers aktiviteter.

Pride Parad

Förra året samlades ca 400 moderater för att gemensamt gå i pridetåget. Vi hoppas att vi blir ännu fler i år, och att du har möjlighet att delta.

Mer information finns även på www.oppnamoderater.se. Där kan du följa Moderaternas aktiviteter under hela Stockholm Pride.