Analys av valet

Tommy Möller, professor i statsvetenskap vid Stockholms universitet, höll ett föredrag för Stockholm Rotaryklubb den 23:e september.

Några av frågeställningarna till Tommy Möller gällde: den pågående regeringsbildningen mellan s och mp, stötestenarna mellan partierna, förhållandet till v om förbud mot vinster i välfärden, Fredrik Reinfeldts besked om avgång som partiledare mm.

Beträffande Fredrik Reinfeldts besked på valnatten ansåg Tommy Möller att det var ”en flott gest. Han tog konsekvenserna av valförlusten och bestämde själv sitt beslut att avgå. Det är sällan partiledare gör detta.”Å andra sidan förstår man den besvikelse och förvåning som Ulf Adelsohn samt andra kända och okända moderater uttrycker över Fredrik Reinfeldts besked redan innan regeringsbildningoch budgetpresentation är klar, underströk Tommy Möller. (I sitt första officiella framträdande efter valnatten sade Fredrik Reinfeldt i New York att ” det var ett genomtänkt beslut att avgå. Jag var partiledare i tolv år, statsminister i åtta. Skulle jag gå in i fyra år av opposition och sedan regera i fyra år till?)

Tommy Möller gav sedan sin syn på valet:

• M gjorde sitt tredje bästa val sedan 1982. Under Håkan Juholts sista tid var m uppe i 37 procent och många trodde då att m skulle bli det stora dominerande partiet i riksdagen. M tappade lika många röster till S som SD.
  • Valresultatet var väntat. Däremot underskattade många SD:s nivå.
  • S gjorde sitt näst sämsta val sedan den allmänna rösträtten infördes och har blivit ett parti bland alla andra. Stefan Löfven lyckades ändå få tillbaka en del av rösterna från m och s är nu vågmästare i riksdagen (inte SD).
  • SD har blivit mer legitima och kommer sannolikt att fortsätta vara det. Hade kanske blivit ännu större om de inte haft ”järnrörshändelserna och andra uttalanden i bagaget”C Den sk Annie Lööf-effekten är överdriven. Men hon gjorde bra ifrån sig i valspurten.
  • V och mp trodde att de skulle få större framgång. Men båda partierna tappade till Fi. Några plånboksfrågor gällde inte inom Fi. Fi fick lika många studentröster som moderaterna