Vintertullen- bättre än sitt rykte?

En av de mest kritiserade delarna i den Moderata politiken i Stockholm har varit privatiseringarna inom äldrevården. Här i Sofia har vi Vintertullens äldreboende som utpekades som ett skräckexempel på vad som sker när privata krafter tar över. Det var elever från Ersta som slog larm om olika missförhållanden. Kritiken var i de flesta eller kanske alla fallen helt korrekt, men vad man aldrig talade om var att man hade haft samma problem tidigare, med privata entreprenörer så väl som när det var kommunen som drev boendet. Det var alltså till största delen personalproblem, inte problem beroende på ägandet. Attendo Care blev av med uppdraget och en ny privat entreprenör tog över. Även kommunen lade ett eget anbud, men hamnade långt ned på listan över tänkbara entreprenörer.

Idag fungerar Vintertullen bra. De kontroller som Stadsdelsnämnden gjort visar inte på något negativt. Vi Moderater har också stått och intervjuat folk vid Vintertullen en lördag under kampanjen Lyssna och Förnya och enbart fått positiva besked. Den mest negativa kommentaren var: Det fungerar väl så bra som man kan begära, mer kan man väl inte begära.

Varför går det då bra nu och inte tidigare? Jo, man har köpt ut ett antal personer som hela tiden har förstört ryktet och misskött sitt arbete och låtit sina arbetskamrater göra mer än de skall göra och inte haft den empati som är en förutsättning för ett gott resultat när man arbetar med medmänniskor. Är det någon mer än jag som tycker att LAS förstör mer än den bidrar med?