Ett levande Södermalm

En levande stad är avgörande för dess attraktivitet och tillväxt. Östra Södermalm är ett av landets mest café- och restaurangtätaste områden, det är också därför många vill bo och besöka Södermalm. Vi vill fortsätta att skapa fler utrymmen för uteserveringar, marknader och kulturevenemang, som är tillgängliga och öppna för alla.

 

Rent och snyggt på Södermalm

Vi vill fortsätta att värna om Södermalms parker och hålla dem levande. Parkerna ska kunna användas för lek, picknickar och avkoppling. Parkerna ska upplevas trygga och vara välskötta och städade. Klotter ska saneras inom 24 timmar och papperskorgarna ska tömmas dagligen.

 

Att ta sig fram på Södermalm

Bilar ska åka runt – inte genom Södermalm.

Bilköer och trängsel kostar både tid, pengar och miljö. Därför behövs vägar som leder biltrafiken runt Stockholm istället för rakt igenom staden som i dag. Vi vill bygga Förbifart Stockholm, bygga Södertörnsleden och få en fungerande ringled på plats genom bygget av en östlig förbindelse.

Vi ställer inte utbyggd kollektivtrafik mot nya vägar – utan vet att bägge behövs för att människors vardag ska fungera i ett växande Stockholm.

 

Den nya tunnelbanan mot Nacka planeras få tre uppgångar på östra Södermalm vilket är viktigt både ur resenärs- och stadsmiljösynpunkt. En vid Tjärhovsplan, en vid Nytorget och en i Norra Hammarbyhamnen nedanför Vintertullstorget.

Hammarby sjöstad får, enligt förslaget, två uppgångar – en i Mårtensdal och en vid Luma.

 

Aktuella och lokala projekt

Nya Slussen

Slussen är efter nästan 80 år utsliten och behöver rivas och byggas upp från grunden. Samtidigt ska området anpassas för att möta behoven hos dagens och morgondagens stockholmare.

 

Framtidens Slussen blir en effektiv och trygg knutpunkt för gående, cyklister och kollektivtrafik. Det ska också bli en av Stockholms mest attraktiva mötesplatser med parkliv, nöjen och kultur, restauranger och caféer.

 

Med femdubblad kapacitet att släppa ut vatten från Mälaren till Saltsjön minskas också risken för översvämningar i Stockholm och Mälardalen. Det säkrar vattentillgången för de cirka två miljoner människor som får sitt dricksvatten från Mälaren. Läs mer om Nya Slussen på http://bygg.stockholm.se/Alla-projekt/Slussen/

 

Lilla Blecktornsparken

Målsättningen med den kommande upprustningen av Lilla Blecktornsparken är att parken ska utvecklas som en inbjudande kvarterspark för alla åldrar med fokus på aktivitet och samling. Parkens grundkaraktär som bygger på 1940-talets aktivitetspark bevaras och tillgängligheten till parken ska förbättras avsevärt. Upprustningen av parken  beräknas vara klar vid slutet av 2016.

 

Kvarteret Persikan

Det äldre industrikvarteret där SL har sin bussdepå kommer att omvandlas till sju nya stadskvarter. Det ska bli variation på husen och kommer att vara butiker och andra verksamheter i bottenvåningarna.

 

Kvarteret kommer att bestå av 1 100 nya hem, varav hälften är hyresrätter. Ytterligare 300 hem kommer att möjliggöras i och med flytten av bussdepån till Fredriksdal i västra Hammarby Sjöstad.

 

Fler ska få möjlighet att bo på eftertraktade Södermalm och vi välkomnar nya bostäder.